Leleg Yolu’nu Yürüdük. Lelegler’in İzini Aradık.

6346
Leleg Medeniyeti

Ben uzun yol seyahatine ya da dünyaya dair yeni şeyler keşfedeceğim günün öncesinde çok heyecanlanırım. O kadar heyecanlanırım ki gece uyuyamam ve bazen ertesi gün ayakta durmak için enerji içecekleri, nescafeler birbirini kovalar. İşte bu tarihi Leleg yolu yürüyüşü de bu hikayelerden biri olarak yerini aldı. Lelegler’in Karia bölgesinde ki izlerini süreceğiz. Acaba tarihi metinler de geçtiği gibi Karyalar ile aynı millet mi yoksa birbirinden ayrılmayacak kadar iç içe geçmiş iki farklı etnik unsur mu?

bodrum-leleg-yolu-pedasa09

Önce kısa bir tarihi bilgi vereyim ki neyin izinde olduğumuzu anlayalım. Leleg’ler 2400 yıl önce Roma işgalinden kaçan Anadolu yerlileri. Homeros’un İlyada’sında bahsi geçen bir şehir devleti. Truva savaşından kaçıp güneye doğru inerken Halikarnas’a rastlıyorlar.

bodrum-leleg-yolu-pedasa14

Öyle korkmuş olacaklar ki Bodrum’un çatısına kadar çıkmışlar. Yürüyüş rotasında çoğu zaman Yalıkavak ve Bitez’i birlikte görebilecek panoromaları yaşıyorsunuz. Neredeyse Bodrum Yarımadası‘nın tamamını görebiliyorsunuz. 185 km olan yolun sadece ilk etabı sadece tamamlanmış durumda. Konacık‘tan başlıyor ve Pedesa Antik Kentin‘de son buluyor.

Herodot Akademi ile yeni bir maceraya başlıyoruz. Konacık girişinden girdik biz, stabilize bir yolda 1 km gittikten sonra araçları park ettik, Leleg Yolu‘na doğru tabana kuvvet dedik.

“Omzunda tüfekle bir nine karşıladı bizi”

Yanlışlıkla “nasılsın nene” dedim. Bir başladı konuşmaya “oğlağım vardı, sütten kesilmemişti, buralar eskisi gibi değil, hırsızlık var, dağlara götürdüler” aman allahım kimse durduramıyor.

bodrum-leleg-yolu-pedasa01

İmdadımıza orada oğlak ağılı olan bir kadın yetişti. Leleg Yolu‘nda ilk zorlu handikapı atlatmıştık.

bodrum-leleg-yolu-pedasa02

Ve Leleg yolunun başlangıcı. Çok ilginç duygular yaşıyorsunuz. 25 yüzyıl önce bir halk aynı dağı tırmanmış, aynı yolu kullanmış.

Leleg yolunun başlangıç noktası.
Leleg Yolu’nun başlangıç noktası.

Dik bir yamaçtan tırmanmaya başlıyoruz. Kurum ve kuruluşlarla aram pek iyi değildir. Hele devlet kuruluşları ile hiç hoşlaşmam ama Güney Ege Kalkınma Ajansına ve Bodrum Ticaret Odasına teşekkür edeceğim. Harika bir parkur hazırlamışlar. Hem rehberlik yapacak işaretlerle hem yürüdüğünüz yolda farkındalığınızı artıracak yönlendirmelerle.

Leleg Yolu Başlıyor

20 dakika süren zorlu tırmanış parkurundan sonra harika bir Bitez manzarası sizi bekliyor. Orta zorlukta parkurdan yaklaşık 1 saatlik yürüyüş başlıyor.

Tam olarak bu dağın en tepesine tırmanacağız birazdan.

Parkuru hazırlayanlar yönlendirme işaretleri kullanmışlar. Yanlış yola sapmanızı engellemek için yapılabilecek rota hatalarını önceden sezip gerekli işaretleri yerleştirmişler. Size de ormanın içinde tarihin derinliklerine uzanan serüvende Lelegler’in tarihe bıraktığı ipuçlarının peşine düşmek kalmış.

bodrum-leleg-yolu-pedasa05

Toplam bir buçuk saatin sonunda yayla diyebileceğim bir yere geliyoruz. Meşe ağaçlarının süslediği büyük bir düzlük. İlk mola yeri diyebiliriz. Lelegler neden bu kadar yüksekte kendilerine şehir kurmuşlar diye düşünüyorum.

bodrum-leleg-yolu-pedasa06

Kısa bir molanın ardından ikinci dik tırmanışa geçiyoruz, ki bu bizi Bodrum’un çatısına götürecek yol. İşte muhteşem panaromaları bu tırmanışta görüyorsunuz. Sandal ağaçlarının ilginç gövdesi ve daha önce rastlamadığımız dağ çiçeklerini fotoğraflamak için kısa bir mola daha veriyoruz. Leleg Yolu‘nun tek düz alanı burası ama harika bir yer.

bodrum-leleg-yolu-pedasa07

Mola yerimiz ve gölgesinde dinlendiğimiz meşe ağacı.

Yol boyunca Leleg‘lere ait olduğu düşünülen irili ufaklı nekropoller, harabelere rastlıyoruz. Ancak herhangi bir yazı sütunu yok. Bu Lelegler‘in kendilerine ait bir dili olmadığını düşündürüyor. Bu sırada Girbelen ve Dağbelen tabelası ile yol ikiye ayrılıyor.

bodrum-leleg-yolu-pedasa010

Bölge halklarından birinin dilini belki lehçe değiştirerek kullanıyor olabilirler.
Bodrum’un en yüksek noktasına ulaştıktan sonra Leleg Yolu‘ndan Pedesa’ya doğru inişe geçiyoruz.

bodrum-leleg-yolu-pedasa11

Bir konunun altını çizmekte fayda var. İki yerde yönlendirme tabelalarının yönünü değiştirmişler. Bu yüzden yanlış yola gittik. Bir süre sonra işaretlerin devam etmediğini görünce geri döndük. Bu parkur için 4 saat 50 dakika yürümeyi göze alıp sonra nasıl seviyesiz mizahın içinde olabiliyor insanlar gerçekten şaşırtıcı. Ancak oluyor işte.

bodrum-leleg-yolu-pedasa15

İniş esnasında bir çok yürüyüş grubu ile karşılaştık. Genellikle Pedesa’dan başlayan gruplar kısa parkurlar belirliyorlar kendilerine. Ben şunu söylemek istiyorum bu konuda. 4 saat 40 dakika süren 1. Etap parkuru tamamlarken grubumuzda 65 yaş üstü doğa ve tarih severler vardı. Herodot 3. Yaş Akademisi ile yola birlikte çıkıp mola yerinden sonra biz 5 kişi olarak devam ettik.

bodrum-leleg-yolu-pedasa12

Pedesa’ya indiğimizde, kazı çalışmalarının sürdüğünü gördük. Merdivenlere, sütunlara bakılırsa iyi korunmuş ancak 2500 yılın yorgunluğunu da üzerinde taşıyor.

bodrum-leleg-yolu-pedasa18

Bir hafta sonu daha Bodrum’un ruhunu keşfetme serüveni ile geçti. Lelegler‘in ayak izlerini Leleg Yolu diye tabir edilen Bodrum’un çatı noktasında aradık. Bundan sonra artık biraz da dar sokaklara ve hayatın ayrıntılarına dalma zamanı olacak diye düşünüyorum.